Automašīnas dabiskais nolietojums un veidi kā to uzlabot

Automašīnas dabiskais nolietojums un veidi kā to uzlabot

Automašīnai tās lietošanas laikā parādās daudz vizuālu defektu, kas ir saistīti ar vairākiem faktoriem, kā piemēram:

1) Mazgāšana automazgātuvēs ar automātiskajām birstēm

Kā zināms šādas birstes skrāpē automašīnas virsbūvi un nespēj saudzīgi nomazgāt to. Iedomāsimies situāciju, ka automašīnas virsbūve pirms mazgāšanas ir pārklāta ar lielu daudzumu sāls, smiltīm un dubļiem. Ja viss šis liekais slānis netiek nomazgāts ar aktīvo priekš mazgātāju un lielu daudzuma ūdens, tad rezultātā automātiskās birstes iznēsās šīs smiltis pa visu automašīnu. Automašīnas virsbūves laka ir salīdzinoši mīksta un jebkurš lieks pieskāriens tai var atstāt nospiedumus un iegriezumus.

2) Līdzīga veidā virsbūve tiek bojāta rokas automazgātuvēs, kurās lieto zemas kvalitātes švammes un mazgā automašīnu bez divu spaiņu metodes. Lai mazinātu smilšu nokļūšanu uz virsbūves mazgāšanas laikā, ir nepieciešams švammi attīrīt no smiltīm un netīrumiem, izskalojot to otrā tīrajā spainī. Arī automašīnas žāvēšanai nepieciešams dvielis, kas ir speciāli tam paredzēts un ir ļoti mīksts. Auto žāvēšanu veikt ar papīra salvetēm ir kategoriski aizliegts. Arī zamša lupatas var nodarīt kaitējumu.

3) Kā nākamais svarīgais punkts ir sniega un ledus tīrīšana no automašīnas virsbūves. Ļoti bieži virsbūves tiek saskrāpētas mēģinot nokasīt ledu un sniegu līdz pēdējam no jumta, dzinēja pārsega un visas virsbūves. Rezultātā, virsbūves krāsa un laka var tikt neatgriezeniski sabojāta un savilktas dziļas švīkas, kas rodas no asiem slotiņas sariem, plastmasas un gumijas skrāpējamiem. Tā darīt nav pareizi. Pareizi ir notīrīt tikai sniega augšējo segumu un atstāt apakšējo slāni neskartu. Apakšējais slānis nokusīs pats, vai tiks nopūsts ar vēju.

4) Kā nākamais ir defekti, kas rodas auto stāvvietās, brīžos, kad citi autovadītāji bezatbildīgi noliek savas automašīnas ļoti tuvu un verot vaļā durvis atsit tās pret blakus stāvošo transporta līdzekli. No šādiem atsitumiem rodas dažādi defekti lakā un krāsojumā, kurus pēc tam ir nepieciešams pulēt, vai vienīgais veids, kā likvidēt defektu, pārkrāsojot detaļu. Bieži arī citas automašīnas aizķer ar bamperiem, automašīnas sāniem un tad iespējamie defekti ir daudz apjomīgāki un lielāki.

5) Vēl viens ļoti svarīgs punkts ir automašīnas īpašnieka paša rūpes par auto virsbūvi, taču ir jāņem vērā fakts, ka ir ļoti jāpievērš uzmanība atbilstošas kopšanas ķīmijas izvēlei, kas nenodarīs kaitējumu automašīnas plastmasām, stikliem, gumijai un lakojumam. Bez tam, ja Jūs paņemsiet zemākās kvalitātes mikro šķiedras dvieli vai parastu lupatu un sāksiet berzt jebkādu vasku uz automašīnas virsbūves, tad rezultātā šāda veidā beržot Jūs tikai vēl vairāk saskrāpēsiet virsbūvi. Kā jau iepriekš rakstījām, tad laka ir ļoti jūtīga pret dažāda veida pieskārieniem un skrāpējumiem.

Ir jāpiebilst arī ka lielveikalos nopērkamie vaski ir zemas kvalitātes un to noturīgums ir pāris nedēļas un tas nomazgāsies ļoti ātri, tieši tāpēc ir ari radīti keramiskie pārklājumi, kuru noturība ir vairāk par gadu, atkarībā no uzklāto slāņu skaita.

6) Pie dabiskā nolietojuma noteikti var pieskaitīt arī ārējo faktoru iedarbību, piemēram saules UV starojums, kā rezultātā virsbūves krāsa var izbalēt, it sevišķi komerctransportam, vai vecāka gada ražojuma automašīnām, kuras ir krāsotas ar akrilu. Virsbūvei arī vizuālo iespaidu negatīvā veidā atstāj asfalta daļiņas un bitums, kas atdalās no ceļa asfaltētās daļas un pielīp automašīnas virsbūvei, diskiem, plastmasas detaļām. Bituma noņemšanai ir paredzēta speciāla ķīmija. Svarīgi ir arī attīrīt virsbūvi no dažādiem reaģentiem, eļļām, kaļķa pārpalikumiem, skābā lietus nogulsnēm, kā arī putnu izkārnījumiem, koku sveķiem un ziedputekšņiem. Viena no visvairāk neredzamām lietām ir dzelzs un rūsas putekļi, kas nonāk no bremžu uzlikām un bremžu diskiem uz šosējam, citu automašīnu virsbūvēm un apkārtējo vidi. Šīs metāla putekļu daļiņas nav redzamas un saskatāmas ar aci, bet var mēģināt sataustīt uz tausti, kā arī ir speciāli paņēmieni un attīrīšanas ķīmija, kas neitralizē dzelzs putekļus. Pārsvarā gadījumu šai ķīmijai iedarbojoties parādās sarkana krāsa, tas nozīmē, ka reakcija ir sākusies. Ļoti bieži tiek izmantoti lieto disku tīrīšanas līdzekļi, kas ir abrazīvi un nav saudzējoši priekš krāsas lakas. Rezultātā tas var radīt krāsas un lakas defektus vai noēst krāsu pilnībā. Tā darīt nedrīkst. Savlaicīgi arī nepieciešams attīrīt virsbūvi no putnu izkārnījumiem, pretējā gadījumā tie var saēst automašīnas laku un krāsu. Bieži vien ielās var redzēt automašīnas, kurām ir jau izēsti pleķi automašīnas krāsojumā. Tas rodas dēļ fakta, ka laicīgi netiek noņemti putnu izkārnījumi. Ja Baltijas kaija apēd dzelzs naglu, nagla 2 nedēļu laikā pārstrādājas kunģī un tiek izvadīta no organisma jau šķidrā veidā.

7) Ikdienā ir vērts aizdomāties arī par labas kvalitātes logu šķidruma lietošanu, kas nebojā gumijas slotiņas, plastmasas detaļas, kā arī nekaitē polikarbonāta priekšējiem lukturiem, kas no rūpnīcas ir jau pārklāti ar UV pārklājumu. Ja šie lukturi ir ksenona un tiem ir luktura apmazgātāji, tad pastāv liels risks sabojāt lukturu stiklus, lietojot zemas kvalitātes mazgāšanas šķidrumu, kurš tiek smidzināts arī uz lukturiem. Jebkura kvalitatīva ķīmija maksā dārgāk, nekā zemas kvalitātes produkcija.

8) Nozīmīga lieta auto apkopē ir arī braukšanas paradumi un ikdienas lietošana. Piemēram, vai Jūs daudz brauciet pa grants ceļiem, cik daudz akmeņi var lidot pa automašīnas virsbūvi, ka arī vai no tā cieš automašīnas priekšējie lukturi? Ņemot vērā, ka automašīnas lukturi ir kā acis, tad ja lukturi ir sliktā stāvoklī, būs slikti redzams arī ceļš. Slikta ceļa redzamība apdraud satiksmes drošību. Diennakts tumšajā laikā lukturiem ir jāspīd gaiši, lai pietiekošā apmēra izgaismotu ceļu un vadītājs redzētu gan ceļu, gan ceļa nomali, sadalošo līniju, bedres, meža zvērus, citus transporta līdzekļus un kājām gājējus. Redzamība sliktos laika apstākļos pasliktinās, kā piemēram intensīva lietus, vai sniegputeņa laikā. Saules izstaroto UV staru iedarbības rezultātā lukturu aizsargpārklājums nolietojas, lukturi sāk dzeltēt, slānis sadalīties un sprēgāt. Vienīgais veids, kā atrisināt situāciju nemainot pašu lukturi uz jaunu, ir lukturu pulēšana. Lai pasargātu nopulētos lukturus no tālākās vides iedarbības ir nepieciešams tos pasargāt. Kā viens no veidiem ir keramiskais pārklājums, ko var uzklāt vairākos slāņos, taču keramiskam pārklājumam nav stipras mehāniskās aizsardzības. Kā oltra alternatīva ir lukturu aplīmēšana ar aizsardzības plēvi. Aizsardzības plēve pasargās pret virspusējiem skrāpējumiem, UV stariem, dažādiem reaģentiem un ķīmijām, kā arī sāli, ūdeni, skābā lietus. Ja uz luktura plēves parādīsies kāds skrāpējums, no tā varēs ātri atbrīvoties uzlejot karstu ūdeni vai pasildot ar fēnu. Švīka pazudīs. Šai plēvei ir spēja sevi salabot.

Mūsdienās ir pieejami ļoti daudz veidu kā uzlabot automašīnas salona un ārpuses izskatu, kā pasargātu virsbūvi no apkārtējās vides iedarbības un kā paildzināt auto kalpošanas mūžu. Rūpējoties par savu automašīnu, Jūs ilgāk saglabājiet tā vērtību un radiet sev prieku par auto perfekto stāvokli.


Lai jauka diena!