Kā izvēlēties piemērotas ziemas riepas?

Kā izvēlēties piemērotas ziemas riepas?

Ziema braukšanas apstākļu ziņā, nenoliedzami, ir sarežģītākais un potenciāli bīstamākais gadalaiks autobraucējiem. Lai šajā gadalaikā tu justos droši un tavas automašīnas vadāmība būtu prognozējama, nepieciešams to aprīkot ar piemērotām ziemas riepām. Turpmākajā rakstā uzzināsi par ziemas riepu veidiem, to atšķirībām, lietošanas apstākļiem un tavām prasībām atbilstošāko risinājumu.

Primārais faktors, lai ceļu satiksme būtu droša, ir pareizs aprīkojums. Latvijas klimatiskajos apstākļos, kad temperatūra svārstās no -30°C ziemā līdz +30°C vasarā, viens riepu komplekts nespēj nodrošināt nepieciešamo saķeri ar ceļu un līdz ar to arī drošību tik labi, kā divi dažādiem laikapstākļiem piemēroti komplekti.

Kas jāzina par ziemas riepu lietošanu Latvijā?

Galvenais, ar ko ziemas riepas atšķiras no vasaras riepām – gumijas sastāvs un lameļu zīmējums, kas īpaši piemērots, lai ne tikai saglabātu labu vadāmību uz piesnigušiem un apledojušiem ceļiem, bet arī uz slapjiem ceļiem ziemā. Tāpat ziemas riepai ir platas centrālās rievas (trīs vai četras), kas paredzētas ātrai lietus vai sniega novadei no kontakta virsmas, tādējādi uzlabojot saķeri. Protektoram ir vairāk rievu un lielāks skaits ribu, kas nodrošina daudz labāku vadāmību ziemas apstākļos.

  • Ziemas riepas drīkst uzlikt, jau sākot no 1. oktobra.
  • Laikā no 1. decembra līdz 1. marta visiem transportlīdzekļiem (pilna masa līdz 3,5 t) obligāti jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām.
  • Minimālais riepu protektora dziļums ir 4 mm.
  • Vasarā, no 1. maija līdz 1. oktobrim, ir aizliegts braukt ar radžotām riepām.
  • Maksimālā ziemas riepu lietošanas temperatūra ir +5 °C.
  • Ja ziemas riepas nenomaina un turpina lietot vasaras sezonā, tās dilst daudz straujāk, slikti turēsies uz sausa ceļa, palielinās degvielas patēriņu un būs skaļākas.
  • Vidēji viens riepu komplekts ir paredzēts aptuveni 50 tūkstošiem kilometru, taču to ietekmē ceļu kvalitāte un braukšanas stils (strauja bremzēšana, strauja kustības uzsākšana).

Kas jāņem vērā, mainot ziemas riepas?

Īstais brīdis. Ja plāno riepas mainīt servisā, rēķinies, ka tur būs garum garās rindas gan uzsniegot pirmajam sniegam, gan pāris dienas pirms 1. decembra, kad ziemas riepas būs obligātas. Tādēļ iegādājies riepas laikus un izvēlies nomaiņai brīdi, kad citi potenciālie mainītāji būs aizņemti ar citiem darbiem un neveidos rindu servisā.

Kāds ir tavs auto?

Ziemai paredzētās auto riepas obligāti jāpielāgo tava auto markai un modelim. Šo informāciju tev vislabāk spēs sniegt riepu izplatītājs, tādēļ nebaidies uzdot visus nepieciešamos jautājumus. Pievērs uzmanību, ka vieglajiem automobiļiem, džipiem, sporta auto un mikroautobusiem tiek radīti dažādi riepu modeļi. Izvēlies gudri! 

Vai tavam auto ir oriģinālie diski?

Katra auto ražotājs norāda, kāds ir piemērotākais riepas izmērs – to vari apskatīties degvielas bākas vāciņa iekšpusē vai pie vadītāja durvju sliekšņa. Ziemai paredzētās riepas obligāti jāizvēlas atbilstoši šim izmēram, taču, ja tavam auto ir uzstādīti neoriģinālie diski, riepas pielāgo disku izmēram. Nekādā gadījumā vienai automašīnai nelieto dažāda izmēra vai dažāda tipa riepas. 

Ziemas riepu iedalījums

Ziemas riepas iedalās: radžu, mīkstā sastāva, cietā sastāva un vissezonas.

  • Radžotas riepas

Radžotām riepām ir lieliskas saķeres īpašības uz sniegota vai ledaina ceļa seguma. Tās ir paredzētas cilvēkiem, kuriem ir svarīgi bārgos ziemas apstākļos justies uz ceļa maksimāli droši. Šis produkts ir piemērots cilvēkiem, kuri dzīvo ārpus pilsētas un bieži saskaras ar grūti izbraucamiem, retāk tīrītiem ceļiem. Braucot ar radžotām riepām pa sauso vai slapjo ceļu atklājas sekojošas nepilnības: troksnis no radzēm, braucot ar lielu ātrumu auto uz ceļa paliek nestabils. Ekspluatējot ziemas riepas ar radzēm vajag zināt, ka viņas ir aizliegtas dažās valstīs (Polija, Zviedrija, Vācija u.c.), tāpēc, plānojot ceļojumu, vajadzētu pārliecināties, vai dotajā valstī nav aizliegts lietot šādas ziemas riepas.

  • Mīkstā sastāva ziemas riepas

Mīkstā sastāva riepām piemīt labas saķeres īpašības uz sniega un uz ledus ceļa virsmām. Nodrošina maksimālu drošību tajos gadījumos, ja radžu riepu lietošana ir aizliegta. Mīkstā sastāva riepas salīdzinājumā ar radžotām riepām ir klusākas un viņas var lietot bez ierobežojumiem. Uz slapjas vai sausas ceļa virsmas: ātri nolietojas, nav stabilas lielajā ātrumā, garš bremzēšanas ceļš. Riepas ar mīkstu sastāvu var identificēt pieskaroties tām vai pēc ātruma indeksa. Jo mazāks ātruma indekss, jo mīkstāks riepas sastāvs.

  • Cietā sastāva ziemas riepas

Cietā sastāva riepas ir domātas tiem cilvēkiem, kuri vairāk brauc pa asfaltētiem, neapledojušiem ceļiem. Tādus ceļus biežāk tīra. Cietā sastāva riepas pazīstamas ar maksimālu saķeri pārvietojoties pa slapju, sausu ceļu vai slapjdraņķiī, viņas ir stabilas lielos ātrumos un ilgāk kalpo. Radžotām un mīkstā sastāva riepām piekāpjas tikai uz sniegotā un ledaina ceļa.

  • Universālās jeb vissezonas riepas

Lielākā daļa no mums skatoties uz nosaukumu domā, ka universālās riepas ļoti labi kalpo gan ziemas apstākļos, gan vasaras sezonā, bet tā nav patiesība. Universālās riepas rekomendējam tiem pircējiem, kuri ziemas periodā brauc maz, lēni un ļoti uzmanīgi, jo lielākā daļa šo riepu īpašību ir pielīdzināmas vasaras riepām. Šo produktu var identificēt pēc speciālā apzīmējuma uz riepas sānu malas: AW (Any Weather – jebkuros laika apstākļos) vai AS (All Seasons – visi sezoni).

Riepas ar radzēm, mīksto un cieto sastāvu, universālās riepas var būt ar atšķirīgu protektora tipu, kas dažādos apstākļos ietekmē riepas īpašības.

Protektora zīmējums

Klasisks un sen zināms protektora zīmējums – simetrisks. Tam piemīt vidējās pakāpes saķeres īpašības uz sausa seguma, pagriezienos. Riepas ar simetrisku protektora zīmējumu ir daudz klusākas. Saķeres īpašības uz slapja ceļa ir apmierinošas.

Riepām ar orientētu (norādītu kustības virzienu) protektora zīmējumu piemīt labāks ūdens un slapja sniega izspiešanas efekts. Viņas ir pietiekami stabilas lielos ātrumos. Runājot par trūkumiem, var piebilst, ka riepas ar šāda tipa protektoru pārāk skaļas uz ceļa un nevienmērīgi nodilst, bet biežāk nevienmērīgs nodilums ir atkarīgs no auto piekares elementiem un pārāk agresīva braukšanas stila.

Nesen parādījās riepas ar asimetrisku protektora zīmējumu. Viens no šāda veida riepu priekšrocībām – minimālais troksnis. Šis protektora tips ir izveidots tā, lai riepām būtu ļoti laba saķere ar ceļu. Tas ietekmē riepas vienmērīgu nodilumu un stabilitāti līkumos. No vājām pusēm var minēt to, ka asimetriskas riepas sliktāk izvada ūdeni.

Kā glabāt ziemas riepas?

Gan nomainītās vasaras riepas (ja plānots tās lietot vēl vienu sezonu), gan ziemas riepas ir pareizi jāglabā starp sezonām, lai tās nezaudētu savas īpašības un labi kalpotu. Daži servisi, kas piedāvā riepu nomaiņu, par maksu piedāvā arī riepu uzglabāšanu līdz nākamajai sezonai. Ja nav piemērotas vietas garāžā, pagrabā vai šķūnī, tas ir labs risinājums. Ja tomēr ir vieta, kur ziemas riepas paglabāt, jāņem vērā daži nosacījumi:

  • Riepas glabājot ir jānovieto tā, lai tās nedeformētos. Ja tās tiks glabātas veidā, kas ietekmē to formu, šī deformācija var saglabāties neatgriezeniski un riepas slikti kalpos un pat radīs bīstamas situācijas.
  • Riepas jānovieto vismaz nojumē, tās nedrīkst glabāt zem klajas debess, kur tās ir pakļautas tiešai saules, lietus, sala un sniega ietekmei. Tā kā arī nojumē riepas var sasalt, piemērotāka glabāšanas vieta tomēr būs garāža, pagrabs vai labs šķūnis.
  • Nomainītās riepas un diski ir jānomazgā. Lai nodrošinātu to, ka riepas pēc glabāšanas laika ir piemērotas lietošanai, gan riepas, gan diski ir jānomazgā, lai atbrīvotos no netīrumiem un novērstu disku koroziju. Īpaši tas attiecas uz ziemas riepām, ko pavasarī sagatavo glabāšanai – ziemā izmantotie pretslīdes līdzekļi nelabvēlīgi ietekmē riepu gumiju, tādēļ svarīgi tos nomazgāt.

Kā pagarināt riepu kalpošanas laiku?

Par riepām ir jārūpējas, lai iztērētā nauda nebūt izmesta vējā. Ir vairāki svarīgi padomi, ko ikviens var ievērot, lai pagarinātu savu riepu mūžu un nodrošinātu pēc iespējas labāku kalpošanu:

  • Ražotājs ir paredzējis, ka vienas riepas mūžs ir aptuveni 10 gadi pēc ražošanas vai ne vairāk kā 6 gadi pēc uzlikšanas.
  • Pēc 8 tūkstošiem nobrauktu kilometru jāsamaina vietām priekšējās un aizmugurējās riepas. Priekšējās riepas ir pakļautas daudz lielākai slodzei, ko rada stūrēšana un bremzēšana, tādēļ, lai vecinātu vienmērīgāku nodilumu un attiecīgi pagarinātu visa riepu komplekta mūžu, tās ir laiku pa laikam jāsamaina vietām. Speciālisti apgalvo, ka šāda rīcība var pagarināt riepu mūžu pat par 10–15%.
  • Jāseko līdzi gaisa spiedienam riepās. Tas jādara vismaz reizi mēnesī, kad riepa vēl nav uzsilusi. Ja riepā būs pareizs gaisa spiediens, riepas protektors dils daudz vienmērīgāk, kā arī būs mazāks degvielas patēriņš, kas tuvāk atbildīs riepas ražotāja norādītajam.
  • Pievērs uzmanību riepu ražošanas gadam – tas ir četrciparu skaitlis, kuru var atrast uz riepas, ovālā rāmīti aiz DOT marķējuma. Pirmie divi cipari norāda uz ražošanas nedēļu, pēdējie divi – pēdējos divus ražošanas gada ciparus. Ja tās nav vecākas par 5 gadiem un ir pareizi uzglabātas, uztraukumam nav pamata.
  • Vienlaikus ar riepu maiņu, vajadzētu pārbaudīt automašīnas ritošo daļu un savirzi – nepareiza savirze nozīmē sliktākus riepas veiktspējas rādītājus un ātrāku gumijas nodilšanu.
  • Ja viens riepu pāris ir labāks par otru, tas vienmēr jāuzstāda priekšā – neatkarīgi no piedziņas veida.
  • Atceries, ka lietotas riepas ir lētākais, bet arī riskantākais variants. Lietotas riepas parasti ir atjaunotas, nodrošinot nepieciešamo protektora dziļumu. Ja apsver lietotu riepu iegādi, meklē tās uzņēmumā, kurā tās varēsi atgriezt gadījumā, ja konstatē tām kādu būtisku defektu. Lietotas ziemas riepas ātrāk dils, kalpos īsāku laiku, kā arī var būt nedrošākas un sliktāk turēties uz ceļa.

Lai jauka diena!