Kā pagatavot zivi?

Kā pagatavot zivi?

Ļoti daudzi gardēži ir iecienījuši zivs ēdienus. Šajā rakstā uzzināsiet, kā pagatavot zivs ēdienus ātri, garšīgi un bez liekām raizēm.

Zivju vērtīgās īpašības

Zivis ir bagātas ar vitamīniem un dažādiem mūsu organismam nepieciešamiem mikroelemntiem. Piemēram, zivju sastāvā ir A, D, G, kā arī B grupas vitamīni, tai skaitā arī B12. No vērrtīgākajiem mikroelemntiem var minēt fosfora, kalcija, magnija, dzelzs un kālija savienojumus. Tāpat zivju gaļā it jods, varš, cinks, mangāns u.c. vērtīgas vielas, kas nodrošina normālu cilvēka organisma darbību.

Tāpēc zivis vēlams iekļaut savā ēdienkartē ne mazāk kā divas reizes nedēļā. Sevišķi nepieciešama zivs gaļa ir mūsu sirds un asinsvadu sistēmai- tā pasargā no saslimšanas ar sirds slimībām, infarkta un insulta. Un tas viss tikai pateicoties īpašajai eļļai, ko mēs dēvējam par Omega 3. Tā pasargā no sabiezējumu veidošanās asinsvados, kā arī pazemina asinsspiedienu. Omega 3 sastopama visās zivīs, taču sevišķi bagāti ar to ir laši, tuncis, skumbrija, siļķes, foreles un mencas.

Tā kā zivīs ir liels daudzums kalcija, tās ir neaizstājams palīgs mūsu kaulu sistēmai. Tāpat kalcijs veicina normālu asins recēšanu, uzlabo sirds un nervu sistēmas darbību.

Jūras zivis ir bagātas ar jodu, bet jods nepieciešams cilvēka normālai vielmaiņai. Piemēram, mencā joda ir par 800 – 2440 reizes vairāk, nekā liellopa gaļā.

Savukārt dzelzs, ko sarur zivs gaļa, nepieciešama elpošanai un asinsradei. Dzelzs trūkums organismā var izraisīt mazasinību.

Zivis ir neaizstājams produkts grūtniecēm, diabēta un astmas slimniekiem

Zivs ir jāgatavo uz lēnas uguns

Ja jūs virtuvē jūtat zivs aromātu, tas nozīmē, ka to gatavojiet vai nu pārāk ilgi, vai arī pārāk ātri.

Zivi nevajag vārīt, ja grib saglabāt garšu buķeti

Labākie varianti, kā gatavošanas procesā saglabāt zivs garšas buķeti, ir to grilēt, cept cepeškrāsnī, tvaicēt, sautēt mērcē vai buljonā, vai cept nelielā tauku daudzumā. Aizmirstiet par vārīšanu, ja vēlaties nobaudīt patiešām gardu zivi.

Pārcepta zivs kļūst pārāk trekna

Pirms gatavošanas zivi sālīt nedrīkst – rezultātā tā zaudē sulu un kļūst negaršīga. 30 min pirms gatavošanas paturiet zivi marinādē un apslakiet ar citrona sulu.

Zivi nevajag gatavot pārāk ilgi

Dažu sugu zivis gatavošanas procesā zaudē to gaļai raksturīgo caurspīdīgumu un gaļa paliek balta (butes, pikša, menca). Lai pārliecinātos par to, ka zivs ir gatava, ar naža galu pārduriet pašu biezāko vietu. Zivs ir gatava, ja gaļas šķiedras viegli atdalās viena no otras. Ja gatavošanas process ir pārāk ilgs, zivs izmirkst un rodas nepatīkams aromāts.

Sausas zivs garšu var uzlabot

Sausas zivs garša uzlabosies, pateicoties zirņu, pētersīļu, sēņu, siera, zaļo pupiņu, sīpolu piedevām, kā arī piena un tomātu mērcēm.

Pareizās garšvielas treknām zivīm

Treknai zivij (siļķe, skumbrija, lasis) iesakām lietot garšvielas uz skābu augļu bāzes, piemēram, citronu vai ērkšķogas.

Ēdienu gatavošanas secība – zivi pēdējo

Dārzeņu garnējumu un salātus labāk pagatavojiet jau iepriekš, lai zivi jūs varētu celt galdā tiklīdz tā būs gatava. Ja centīsieties saglabāt zivi siltu, tā kļūs bezgaršīga. Ja tomēr jūs nepaspējāt sagatavot garnējumu vai salātus, bet zivs jau ir gatava, tad noņemiet to no uguns un aplejiet ar mērci. Pirms pasniegšanas uzsildiet.

Māciet bērnus ēst zivis un uzmanīgi pārbaudiet, vai tur nav asaku

Pirms dodat zivi bērnam, rūpīgi pārbaudiet vai tur nav palikušas asakas. Vienu reizi aizrijoties ar zivs asaku, bērns uz visu dzīvi var atteikties no zivs ēdieniem un izjust nepatiku pret šo vērtīgo produktu. Pat daudzi pieaugušie, baidoties aizrīties ar zivs asaku, ne reizi dzīvē nav ēduši zivi. Iemāciet bērnu vienmēr pārbaudīt zivi, kuru tam pasniedz, un atrast asakas.

Zivs jāsagriež pareizi

Vārīšanai izmanto veselu zivi un zivs gabalus ar asakām vai bez, ar ādu vai bez ādas. Zivi gabalos jāgriež šķērsām gaļas šķiedrām, pie tam, nazis jātur taisnā leņķī pret zivi. Katram gabaliņam ādu iegriež 2 – 3 vietās, lai termiskās apstrādes laikā zivs nemainītu savu formu.

Kā sagatavot zivi steikam

Cepšanai izmanto veselu zivi, zivs gabalus, steika gabalus, gabalus ar vai bez asakām, ar ādu vai bez ādas. Steika gabalus griež, turot nazi taisnā leņķī pret zivi, fileju ar sānu asakām vai bez asakām griež, turot nazi 30 grādu leņķī pret zivi, rezultātā iegūstot platus plakanus gabalus.

Panēšanas knifiņi

Lai cepšanas laikā zivs nezaudētu daudz sulas un vērtīgās barības vielas un, lai iegūtu kraukšķīgu garoziņu, zivi panē. Respektīvi, zivi apviļā miltos, rīvmaizē, sezama sēkliņās vai olā, vai kādā citā panējumā pēc jūsu izvēles, un atkarībā no tālākā gatavošanas procesa.

Receptes

  • Cepeškrāsnī cepta zivs ar siera micīti

Sastāvdaļas: 500 g zivs filejas (tilapija, pangasija, asaris), 50 g cieta siera, 2 ēdamkarotes krējuma, 1/4 citrona, sāls un pipari.

Pagatavošana.

Citronu nomazgā un uz smalkas rīves norīvē miziņu. Sieru sarīvē uz rupjas rīves.

Atlaidinātu zivi pārkaisa ar sāli un pipariem no abām pusēm, liek ietaukotā cepamajā traukā.

Pārkaisa ar sarīvēto citrona miziņu un nedaudz uzspiež citrona sulu.

Pārsmērē virspusi ar skābo krējumu. Pārkaisa ar rīvēto sieru.

Cep 180 grādus karstā cepeškrāsnī 20–25 minūtes.

  • Apburtā līdaka

Sastāvdaļas: līdaka,apmēram  2-3 kg, neliela galviņa puķkāposta, 3 sarkanās paprikas, 3 dzeltenās paprikas, 3 lieli burkāni, 3 lieli sīpoli, 2 puravi, neliela “ābolu” selerijas sakne, 200 gr sarīvēts siers, paciņa sviesta, dilles, pētersīļi, selerjas apmēram 200 gr, pipari, sāls un citas garšvielas pēc gaumes izjūtas.

Pagatavošana

Līdakai atdala galvu, spuras, asti( var vārīt zupiņu) un nogriež fileju, apkaisa ar sāli, pipariem un citām sausajām garšvielām.

Cepamā traukā ieklāj folija papīru, uzloka maliņas uz augšu. Uz folijas liek kārtām kubiņos sagrieztus dārzeņus un zaļumus, kā arī nelielus sviesta gabaliņus. Virsū dārzeņiem liek  vienu filejas pusi un atkal visu pārklāj ar dārzeņiem, papildus kā pēdējo uzberot virsū daļu no  rīvētā siera. Tad atkal liek virsū otru filejas daļu un sakapātos dārzeņus, kā arī visu atlikušo sviestu un rīvēto sieru.

Kad ir smuki izveidots šāds kārtojums, to cieši ietin folija papīrā un liek 180-200 grādu sakarsētā cepeškrāsnī apmēram uz 40. minūtēm. Labi garšo kopā ar zaļo lapu salātiem, alus grauzdiņiem  alu.


Lai jauka diena!